ISPO
WINTER 2007 66. MEĐUNARODNI SAJAM ZIMSKE SPORTSKE OPREME 04.–07.02.2007. |
Jedan od najvećih svetskih sajmova zimskih sportova, fitness i outdoor opreme, ISPO, održan je tradicionalno u Minhenu od 04.-07. februara 2007. god. Tom prilikom, više od 1000 internacionalno poznatih i onih manje poznatih brendova izlagalo je svoje proizvode u 17 velikih hala izuzetnog minhenskog sajmišta.
Obzirom na ogroman broj izlagača i štandove veličine po više stotina kvadratnih metara, 4 dana trajanja su taman toliko dovoljni da posetilac temeljno obiđe čitav sajam, ali uz celodnevno angažovanje i ozbiljno vođenje računa o tajmingu zadržavanja na štandovima. Stoga autor ovog teksta i ne pomišlja da ovde predstavlja čak i najinteresantnije novitete, već samo pokušava da, makar ovlaš, dočara atmosferu samog zbivanja i njegove odlične organizacije.
Ustvari, dešavanja vezana za sajam počinju da se odvijaju već dan pre zvaničnog otvaranja za posetioce. Tog dana firme-izlagači koje imaju svoje dilerske mreže u Evropi i svetu, organizuju brifinge za svoje zvanice na kojima se uglavnom analizira dotadašnji rad i obelodanjuju smernice poslovne politike za narednu sezonu. Autor teksta, vlasnik Ciclodrom ski-servisa, se kao serviserski deo tima Capriolo, firme koja na našim prostorima zastupa K2, nalazio na brifingu pomenutog brenda i sa još pedesetak gostiju prisustvovao predsajamskom predstavljanju modela za 2008. godinu. K2 je svim pozvanima podelio izlagačke sajamske propusnice važeće za sve dane sajma, koje uz neograničen broj ulazaka i izlazaka omogućuju i mnoge druge beneficije kao što su apsolutno besplatan javni prevoz na teritoriji Minhena, pristup informacionim pultovima, dobijanje detaljnog sajamskog informatora, učitavanje podataka u PDA uređaje itd... Drugim rečima, domaćin se apsolutno potrudio i uspeo da svakom gostu (čitaj: kupcu) omogući maksimalan komfor čime mu ujedno i stavlja do znana da ceni njegov trud i dolazak. Verujte, jako lep osećaj, pomalo zaboravljen u poslovnim odnosima u Srbiji.
Uz svo poštovanje organizatora domaćeg Expo-zim sajma, bilo koje poređenje ove dve manifestacije je u najmanju ruku, nepristojno. Naime, ISPO je organizovan do savršenstva. Nemačka tačnost javnog prevoza, ogroman broj sajamskih ulaza (opremljenih čitačima magnetnih ulaznica), apsolutno eliminišu redove i gužve (setite se kako izgleda ući na Expo-zim, subotom, recimo). U svakoj od brojnih hala na više uočljivih mesta nalaze se info-pultovi sa osobljem koje će vam, osim na nemačkom, dati sve informacije koje vas mogu zanimati i na engleskom, francuskom ili španskom jeziku .Bilten sajma od oko 200 stranica sa spiskom svih izlagača, njihovim adresama u svetu, sajamskom mapom i lokacijama, indeksom po artiklima ili delatnostima, tu se dobijaju potpuno besplatno. Pored info–pultova postoje i kompjuteri sa touch-screen ekranima koji će svaku Vašu pretragu proizvođača ili artikla izlistati za tili čas i uz to izbaciti tačnu sajamsku lokaciju tražene informacije. Veoma smislena arhitektonska rešenja samog sajmišta, okružuju Vas restoranima ili toaletima koje uopšte ne primećujete sve dok Vam ne zatrebaju.A tada je dovoljno samo podići glavu do info-table i nepogrešivo preći najviše 100 metara do mesta gde možete popiti kafu, recimo.
Posebno je interesantna činjenica (koja mi se, lično, veoma dopada) da je sajam isključivo izložbenog karaktera, odnosno, na njemu ništa ne možete kupiti. Čak i ako neko pomisli da je to normalno za recimo, modele skija ili snoubordova za narednu sezonu, napominjem da su tu i proizvođači garderobe, alata, voskova, mašina za reparaciju, pa i mnogi proizvođači sa dalekog istoka koji vam neće prodati čak ni plastičnu kutijicu vrednosti 2 dolara. Ali zato, proizvođačkih kataloga ima u izobilju. I taj detalj je jedan od onih koji prave razliku između vašara i sajma.
Naravno, društvo ili država moraju imati jaku tradiciju zimskih sportova kao i snažnu finansijsku utemeljenost kako bi se moglo stati iza ovakvih zbivanja. Ali i mi jedanput moramo početi.
Zar ne?
Aleksandar, ski servis CICLODOM
ciklosale@EUnet.yu