SKI MERIDIJANI

 

AU!DI

Da su zimski sportovi odavno prevazišli kategoriju "malih" svedoči i podatak da je generalni sponzor svetske skijaške federacije finansijski i automobilski gigant "Audi", koji ulaže grdne milione ne bi li u naredne četiri sezone sva skijaška takmičenja, ne uključujući zimske Olimpijske Igre u Torinu, bile pod njegovom sponzorskom palicom


U danima kad među stativama na fudbalskim terenima provejavaju samo pahulje snega, pačnju svih istinskih ljubitelja sporta privlačiće majstori belih staza, skakaonica i hokejačkih dvorana. Tim pre što 10. februara počinje drugi po vačnosti dogačaj sportske 2006. godine - Zimske Olimpijske igrem koje će biti održane u italijanskom gradu Torinu. Naravno, ovaj praznik snega i leda u senci je smotre najboljih fudbalskih reprezentacija sveta u Nemačkoj, ali i pored toga predstavlja događaj kojeg, i zbog takmičarskog značaja, ali i finansijskog efekta, pre svega u Torinu željno iščekuju.

No, o fudbalskom šampionatu u Nemačkoj i o Olimpijskim Igrama kasnije. Obratimo pažnju na majstore na skijama i ogromnom finansijskom potencijalu sportova koji su, sasvim neopravdano, na našem podneblju svrstani u rang "malih" sportova. Jer, skijanje je odavno prevazišlo okvire regionalnog takmičenja kojeg posmatraju samo najzagriženiji fanovi i takmičarima bliski porodični klubovi. To je sport koji sada okuplja i sportsku i biznis elitu širom sveta.
Uostalom, dovoljno je reći da je već uvodna takmičenja održana na američkom kontinentu (u Lejk Luisu i Biver Kriku) posmatralo preko 400.000 ljudi uživo, a putem TV ekrana taj broj bio je neverovatnih 17 miliona gledalaca. Brzine od preko 200 kilometara na čas koje dostižu Herman Majer, Bode Miler, Bendžamin Rajh očigledno su postale pravi mamac za publiku, a i za sponzore koji se prosto utrkuju oko mesta za reklamu na odelima skijaša, zastavicama na stazi i naročito za mesta na panou koji se nalazi iza leđa pobednika.

Sponzori

Upravo zato ne iznenačuje čto je generalni sponzor takimčenja pod okriljem svetske skijačke federacije (FIS), legendarni proizvođač automobila "Audi". Ovaj gigant na kraju sezone pobednicima i u muškoj i u ženskoj konkurenciji poklanja najnoviji model svog automobila, a sa svetskom kućom skijanja potpisao je ugovor prema kojem će generalni sponzor svih skijačkih takmičenja, izuzimajuči Olimpijadu u Torinu, biti u naredne četiri godine.

FIS Akademija
U želji da se što kvalitetnije radi i u budućnosti, Svetska skijaška federacija ustanovila je i sopstvenu akademiju, na kojoj se školuju budući menadžeri, instruktori i treneri u svim zimskim sportskim disciplinama. Kroz rad na Akademiji prolazi se kroz tri nivoa edukacije, izmeču kojih je i posebno ustanovljeni nivo za obrazovanje sportista koji su završili karijeru i koji bi u kasnijem pedagoškom radu mladim sportistima pomagali da se usavrše i proču kroz sve rebuse trenažnog procesa.

Za takvu čast, "Audi", odnosno ljudi koji ga vode morali su izdvojiti, prema podacima kojima raspolažemo, devetnaest miliona evra godičnje. Ipak, svi proračuni pokazuju da je ovaj novac samo mali deo ukupne svote, namenjen isključivo reklamiranju u vreme same trke, a titula zlatnog sponzora skijaških nadmetanja košta nešto više. Pre svega, "Audi" je dužan da obavlja sve usluge transporta skijača, gledalaca, funkcionera i operativaca za vreme same trke, a novac od ovih usluga uplačuje se u kasu skijaške federacije. "Audi " je takođe čelne ljude svetske skijaške kuće opremio najnovijim modelima iz svog bogatog asortimana.
Tako se sa punim pravom može reći da "Audi" za svetsku skijašku družinu predstavlja isto čto i recimo "Hajneken" za UEFA Ligu šampiona. I, verujte, ovo poređenje ni sa jedne strane nije preterano, jer za ljubitelje skijanja su Kale Palander, Herman Majer i Bode Miler isto što i Ronaldinjo, Robinjo, Kaka, Bekam ili Toti za fanove "najvažnije sporedne stvari na svetu".

Borba protiv narkomanije
Poseban odeljak u svom radu FIS poklanja borbi protiv dopinga i narkomanije. Preko četrdeset stručnjaka iz ovih oblasti radi u tom smeru upravo sa mladim ljudima koji su ili imali problema sa ovim porocima ili preventive radi. U anti-doping i anti-droga programe FIS godišnje investira sa 2,5 miliona evra.

Treba istaći da "Audi" nije i jedini sponzor cirkusa na skijama. Svesni da za čvajcarce njihovi ljubimci poput Didijea Kušea predstavljaju žive ikone, proizvođači "Milke" iz sezone u sezonu plaćaju sponzorstvo skijačkoj federaciji. Tako se "najslađa kravica na svetu" redovno nalazi iznad brojeva skijaša, kao i na startnim kabinama. Cenu reklaminih usluga, proizvođač čokolade plaća devet miliona evra godišnje.
Ono što treba posebno napomenuti je to da, iako po renomeu najznačajnija i po navijačima najbrojnija, skijaška takmičenja nisu i jedina koja pune kasu svetske skijaške federacije. Svako takmičenje pod okriljem ove kuće našlo je vredne sponzore koji su i glavni faktoir uspeha.

A gde smo mi?
Gde smo mi u skijaškom sportu? Nigde! Povremeni uspesi naše najbolje skijašice Jelene Lolović, koja se na najjačim svetskim takmičenjima, ako se uopčte negde i pojavi, nađe između 40. i 60. mesta svakako nam ne daje za pravo bilo kakav optimtizam.
Nemamo talenata? Imamo. Ali, u skijanje se kod nas jednostavno uopšte ne ulaže, ili su sume koje se ulažu mizerne. Ma šta o njemu mislili, nekadačnji hrvatski predsednik Franjo Tuđman je svojevremeno samo talentovanoj skijašici Janici Kostelić obezbeđivao godišnje 100.000 nemačkih maraka kako bi se uspešno pripremala u Americi. Janica je danas prva dama svetskog skijanja, a Hrvati imaju i Karolinu Šprem, Ivicu Kostelića i talentovanu nadolazeću generaciju.
Nekad valja pogledati i u tuđe dvorište, zar ne?

Svetska skijaška federacija pobrinula se da takmičenja u skijačkim skokovima budu finansirana od strane "E-on Ruhrgas"-a, firme koja se bavi proizvodnjom gasa i naftnih derivata i koja u ovom reklamnom poduhvatu učestvuje sa šest miliona evra godišnje. Inače, da je sport najbolji način reklamiranja "E-on Ruhrgas", odnosno njegov marketinški tim shvatio je poodavno, pa je tako već tri godine on i generalni sponzor Nemačkog Olimpijskog Komiteta.

MAMAC: Herman Majer i Bode Miler postali su pravi mamac za publiku, ali i za sponzore

Istovremeno, najbolje skakače sveta sponzoriče i firma "Viessman", sa četiri miliona evra godišnje, ali uz obavezu da bude i zlatni sponzor takmičenja u nordijskom trčanju (takoče sa četiri miliona)."Viessmann" je, inače, firma koja se bavi proizvodnjom uređaja za grejanje i koja svoja predstavništva ima u preko 40 zemalja planete, uglavnom onih u kojima spoertovi na snegu nisu samo hobi, već i način života.

Takimčenja u nordijskoj kombinaciji (skijaški skokovi + nordijsko trčanje) sponzoriše sa tri miliona evra "Warsteiner", renomirani proizvođač piva, a nadmetanje u snowboarding-u, koje i kod nas u poslednje vreme uzima maha, pod pokroviteljstvom je reomiranog proizvođača mobilnih telefona "Nokia", koja u tu svrhu godišnje izdvaja 11 miliona evra. Tri miliona evra da bi bila sponzor samo nekih takmičenja u jahanju na dasci izdvaja "Corona", koja se putem ovog sporta upustila i u borbu, protiv nekontorlisanog konzumiranja alkoholnih napitaka.


Računica

Iz svega navedenog može se izvesti jasna računica. Svetska skijaška federacija samo od prodaje reklamnog prostora za takmičenja koja su pod njenim patronatom uzima ogroman novac, a golem prihod dolazi i od prodaje jako skupih ulaznica (od 45 do 500 evra), suvenira i prava prenosa. Ona su, za sumu koja je prekrivena velom tajne, ustupljena sasvim sigurno najjačoj i najkomercijalnijoj evropskoj sportskoj TV stanici "Eurosport", koja na izuzetno kvalitetan način pokriva doslovno sva takmičenja svetske skijaške elite.

TARIFA: Audi za sponzorisanje zimskih sportova izdvaja 19 miliona evra godišnje. Neto...

Ni to nije sve. Iza FIS (Svetske skijaške federacije) nalazi se pul od devet renomiranih firmi koje se bave prodajom i proizvodnjom sportske opreme. Oni predstavljaju "Tim podrške", zahvaljujući kojem je FIS bogatiji za oko 350 miliona evra. Imena tih firmi su zaista zvučna: "Adidas", "Fisher", "Carrera", "Uvex", "Reusch","Salomon", "Phenix", "Halti" i "Conte of Florence".

Sem ovoga, FIS je obezbedio i partnerske firme koje mu takođe donose novac (180 miliona evra godičnje): "Staddler", "Dopplemayer", "Rickoh", "Sufag" i "Joska Kristall". Zaista, imena od kojih zastaje dah i koja su dokaz da se u svetu skijanja radi izuzetno kvalitetno i odgovorno.

Andrija Petković

 


Izvor:
 
br. 290   12.12.2005.


NAZAD