Mala škola skijanja

U samom uvodu želim da naglasim da je ovaj tekst namenjen za one koji se plaše poduhvata, zvanog skijanje, ili za one koji nemaju visoko mišljenje o ovom sportu. Naravno, oni koji su iskusni u skijanju dobro će znati o čemu se radi kada kažem da se zaista vredi upustiti u učenje skijanja. Uz par malih, ali korisnih saveta, nadam se da ću uspeti promeniti mišljnje i ohrabriti beznadežne.

Šta je najbitnije u skijanju? Kao prvo, i ono najbitnije je dobra volja! Međutim, ako dobre volje ne postoji, ali ipak mislite da stanete na skije, evo šta treba imati na umu:

Skijanje je ne samo zdrav sport, nego je i zabavan i uzbudljiv. Nažalost, za one koji su prvi dan u životu stali na skije, i nije toliko zabavan iz prostog razloga što ili nisu nabavili ski-instruktora (to može biti i prijatelj(ica)), ili su zaboravili kapu, šal, itd. Ali, nemojte se obeshrabriti prvi dan. Naravno da se ne očekuje od vas da idete na vrh strme planine s kojeg ćete do dna skijati brzinom 80km/h, i skršiti se u drvo nakon što shvatite da ste zaboravili kako se zaustaviti. Ne, ni ne pomišljajte na to! Skijanje se, naime, uči na ravnoj površini, polako krećući na maloj strmini. Prva lekcija je najdosadnija, ali i najbitnija.

No, prije nego što krenete na planinu ponesite sledeće:
     a) kapa, šal, rukavice
     b) skijaško odijelo (nipošto ne skijajte u farmerkama, jer će vam se zadnjica zalediti)
     c) što više slojeva to bolje, tj. onoliko koliko će vas učiniti komotnim.
     d) izaberite onu odjeću koja će ispuštati znoj - vetrovka nije loša ideja.
     e)
     f) izaberite čarape koje nisu predebele, niti pretanke.
     g) Ako je dan veoma sunčan, ponesite kremu za lice za zaštitu kože.
     h) Što se tiče cipela, birate kao i obične cipele, samo što se o skijaškim cipelama posebno radi o širini. Ako su preuske i krute, i ako ne možete da maknete palac, mislim da nisu za vas. Izaberite one koje se u svim dijelovima, od koljena do tabana, osjećaju najugodnije.
     i) Skije su vaš izbor. Zapamtite da šire skije na vrhu imaju veću sposobnost okretanja. Dužina skija takođe igra važnu ulogu. Preporučujem da uzmete skije blizu vaše visine, sigurno ne duže. Naučićete vremenom, pogotovo ako ste zaintersovani da postanete expert, da ima mnogo vrsta skija i da svaka ima svoju upotrebu za različit stil skijanja.
     j) Za prvu lekciju vam štapovi ne trebaju, jer će vam smetati dok budete pokušavali držati ravnotežu.

Kada stignete na planinu, prvo se nadišite svežeg vazduha, a zatim bez frke i panike, obujte cipele i skije. U trenutku kada ste stavili cipele u skije, ne da vaša prva lekcija skijanja već počinje, nego ste postali i skijaš! Neiskusan, ali opet skijaš.

Mali savet da bi ste se navikli na opremu: bilo bi poželjno da prohodate prvo u cipelama da bi ste se navikli na njenu veličinu i komotnost. Hodajte kao što pingvin i patak hodaju: stopala unutra i izvan. Kad mislite da ste spremni za skije, preporučujem da prvo stavite desnu ili lijevu i počnite da se kližete na toj jednoj skiji. Isto probajte i na suprotnoj.

Kada ste spremni da stanete na obe skije i kada ste dobili dovoljno samopouzdanja, mislite na jedno, a to je ravnoteža! Ravnoteža je najbitnija u skijanju bez obzira da li se radi o expertu ili početniku. Kako definisati ravnotežu na skijama? Morate posebno paziti na položaj tijela. Ne smijete se naginjati suvise napred - jer bi pali na nos, niti smete "sediti" na cipelama, jer će vas sila spreda odvući tamo gde ne želite. Vežba koja je veoma efektna za učenje ravnoteže je skakanje na skijama. Skačite dok ne osjetite položaj u kom ste najsigurniji. Zatim, ruke uviek moraju da budu ispred vas da bi ih vi mogli videti. Ako mislite da je apsurdno držati ruke u tom položaju čitavo vrijeme, zamislite da držite tačnu na kojoj stoji vruć čaj u šolji koji ne želite da prospete. Ako se krećete prema nizbrdici, skije morate upirati da bi kontrolisali brzinu. Ako vam je teško naći se u ovom položaju, namestite skije u obliku pluga (trougla) tako što će vam se vrhovi skija dodirivati, gležnjve skrenite prema unutra, a zatim lagano grunite kolenima napried dok vam gornji deo tela ostaje u istom položaju, tj. ne miče se. Počećete polako da se krećete, a to kretanje se zove pluženje. Bitno je da pri ovom kretanju ne okrećete gornji deo tiela levo-desno, jer ono mora biti u istom fiksnom položaju od kukova pa na gore.

Zaustavljanje:
Da bi ste se zaustavili, morate primeniti veći pritisak na skije, tj. morate se jako oduprijeti gornjim delom skija, ili drugim rečima napraviti još veći plug. Sila koju ste primenili pomoći će vam da se odmah zaustavite. Da biste se ponovo pokrenuli, primaknite zadnji dio skija bliže, i učinite isti postupak kao što ste primenili u početnoj fazi.

Skretanje udesno:
Da bi ste skrenuli udesno, uradite sledeće (ali čitavo vrijeme zamišljajte kako nosite onu tacnu sa čajem u fiksnom položaju gornjeg tijela):
     - Zapamtite da ne skrećete gornjim delom tijela. Ako to učinite, izgubićete ravnotezu, i bojim se da ćete pasti.
     - Da biste skrenuli desno, okrenite gležanj lijeve noge prema unutra, a desnu skiju opustite, tj. nemojte je upirati. Skrenućete desno. Kada idete paralelno sa brdom, primaknite skije da leže jedna pored druge. U zavisnosti od strmine, moraćete kolena skrenuti prema brdu i držati ugao skija onakav kakav bi vas držao na brdu a da ne skliznete.

Skretanje ulijevo:
Da biste skrenuli iz desnog okreta ulevo morate ponovo plužiti, a zatim okrenite gležanj desne noge prema unutra, a lijevu skiju opustite, tj. nemojte je upirati. Skrenućete levo.

Ovo probajte više puta! Sada kad ste naučili skretati, da biste stali ne morate praviti "veliki plug", nego samo nastavite skijati uzbrdo dok se sami ne zaustavite.

Kada usavršite ovaj deo skijanja, bićete u mogućnosti da idete na više i strmije staze. Nikad ne zaboravite da je ravnoteža presudna u skijanju. Kada dobijete dosta iskustva, shvatićete čari skijanja, osetićete brzinu pri kojoj možete posmatrati ljepote pirode na ne baš uobičajen način!