MOTORNE SANKE - SNEŽNI KONJ


 

Ukoliko boravak na planini uz skijanje ili bordovanje nije dovoljno uzbudljiv, rešenje svakako treba potražiti u motornim sankama.

     Uobičajeni "radni" dan jednag skijaša počinje teškim buđenjem nakon neprospavane noći. Doručak nije pre deset, a zatim sledi nameštanje opreme i prva "žica". Dalje sve zavisi od kondicije i procenta adrenalina u organizmu. Dok jedan deo skijaša, "žicu" koristi sarno za izlaganje suncu i prikazivanju opreme, onaj masovniji deo skijaške populacije ostaje aktivan preko celog dana. Tu i tamo u trenucima predaha "padne" neko piće, sendvič, kola ili pivo pa tako na nogama sve do mraka. Dok se većina jahača belih staza umorna okreće odmoru, tuš kabini, večeri i pripremi za provod, jedan mali deo "nezadovoljnih" takvim aktivnostinia tek počinje svoju avanturu. Budući da žice više nisu u pogonu, a vrednih skijaša nema na stazi obasjanoj samo mesečinom, sve je kao stvoreno za doživljaj koji je teško meriti sa bilo čime u belom sportu.
     Rezak zvuk startera, potmulo brundanje Rotaxa, snazni farovi koji razdanjuju planinsku tminu i snežna magla koja ostaje iza "mašine" od uzbuđenja podižu svaku dlaku na telu
prisutnih.
     Konjica motornih sanki je u punom zamahu, utrkujući se uz strme uspone i planinske visoravni. Poput svetskih trendova, i kod nas ovaj vid "rekreacije" stiče sve više pristalica koji se ne ograničavaju samo na obično samotnjačko krstarenje, već poprimaju masovnost o kojoj se moglo samo maštati. Sve češće se organizuju u posebne grupe, voze se specijalne "ture" po zacrtanim maršutama kroz šume i polja, daleko izvan uređenih pista ili se pak organizuju obična vikend druženja u prirodi. Naravno za ovakve specijalne zahteve i teške uslove eksploatacije trebalo je konstruisati pouzdane sanke koje mogu koristiti svi. Poslednjih sezona iskristalisala su se tri vodeća proizvođača u ovoj oblasti: Yamaha, Ski-doo i mahom sportski orijentisan Lynx.
     Osim Yamahe, druga dva pripadaju nadaleko čuvenoj grupaciji Bombardier koja trenutno gospodari svetim trojstvom vazduh-voda-zemlja, budući da je pod svoju menadžment "kapu", pored pomenutih, još stavila kompaniju Challenger (mlazni avioni), super soničnu High-sped železnicu, Evinrude&Johnson vanbrodske motore, Sea-DaD čamce i vodene skutere kao i nekoliko drugih manje poznatih proizvodača radnih mašina.
     Vizionarski duh je najčešće pravi put do uspeha. Kada je 1942. godine osnivao svoju kompaniju J. A. Bombardier, u glavi je krio ideju da proizvede prevozno sredstvo koje će koristiti Ljudima za rešavanje svakodnevnih problema prevoza u snežnim bespućima Amerike i Kanade. Tako je za potrebe snežnog transporta, pre više od šezdeset godina stvoren prvi "snow- mobil" kojim se radilo i probijalo do civilizacije. On je vremenom usavršavan, da bi se stiglo tu gde sma danas. Ski-doo i Lynx trenutno nude sve ono što je potrebno za radne, turističke ili čak sportske namene motornih sanki.


Mini Z Children

Paleta Ski-doo ponude pošinje onako kako treba i to od najmlađih za čiju je zabavu i druženje sa roditeljima u vožnji predviđen model Mini Z Children koji je težak svega 70 kg, dugačak 1,86 metara i pokreće ga jednocilindricni Hondin agregat zapremine 120 kubnih centimetara.

 



MXZ, Renegede
Iza toga slede modeli za sve prilike. Sportski nastrojeni "sankaši" koji teže postizanju velikih brzina i koji uglavnom ne nameravaju da silaze sa utabanih staza mogu se opredeliti za jedan od model a koji nose oznaku MXZ ili Renegade 600 ili Renegade 800. MXZ je potpuno sportski nastrojena motorna sanka sa vodeno hladenim agregatom od 800 kubnih centimetara i skromnom ukupnom tezinom koja iznosi 206 kilograma.
Dimenzije MXZ su 2,78 x 1,21 x 1,28 metara. Model Renegade čine dva konstrukcijski gotovo indentična modela, sa oštro nazubljenom gusenicom, nešto tvrđim amortizerima i agregatima od 600 ili 800 ccm. I jedan i drugi pripadaju kategoriji jednoseda što uz smanjene dimenzije (3,05 x 1,14 x 1,13 metara) predstavlja dobar preduslov za uživanje u velikim brzinama, lakoj pokretljivosti i dugim skokovima na pregibima staza. Težina Renegede sanki se kreće od 191 do 222 kilograma.

Grand Touring

     Ipak, bar za naše uslove korišćenja gde ratrakom utabane staze nisu dugačke stotinama kilometara, najupotrebljiviji modeli nose oznaku Grand Touring. Ova vrsta sanki sa dva sedišta je predviđena za brza krstarenja po stazama, ali i izvan njih ukoliko dubina snega ne prelazi pola metra.
     Ponuđeni modeli Grand Touringa nose oznake 380, 500, 550, 600, 800 i 1000 u zavisnosti od snage i zapemine agregata koji ih pokreće. Najslabiji među njima je vazdušno hladeni dvocilinricni Rotax zapremine 380 centimetara kubnih. Zatim slede agregati od 500 ili 600 kubnih centimetara, a ponuda se završava potpuno novokonstruisanim motorima od 600, 800 ili 1000 kubika.
     Sve ih karakteriše direktno ubrizgavanje goriva, smanjena potrosnja za 25% i elektronski kontrolisan hladan start koji više ne zahteva upotrebu čoka. Prilagođeni su upotrebi na -35 °C i ekstremne nagibe tokom vožnje. Grand Touring sanke pored dobrih performasi karakteriše dobar komfor za dve osobe i iznenađujuća udobnost.

Summit & Scandic
     Budući da planina ima svoje
ćudi i da zabava nije jedini motiv boravka na njoj, Ski-Doo se sa svoja dva modela Summit i Scandic posvetio onima koji sanke koriste za svakodnevne radne aktivnosti, ponekad zabavu ili jednostavno vožnju daleko od svake civilizacije.

     Summit je posebno namenjen za brze ekstremne vožnje po dubokom snegu koje se izvode pre svega zabave radi. Ovaj tip sanki poseduje specijalne Mountain upravljačke skije nešto veće površine i vodeno hlađene agregate od 600 ili 800 kubnih centimetara. 

 

  

    Koliko je jednosed Summit pređviden za razonodu, toliko modeli Scandic poseduju radnu "dušu" i karakteristike. Oni po svojoj konstrukciji još uvek predstavljaju hitre i udobne "mašine" koje su po izgledu i formi potpuno prila- gođene nepristupačnim terenima i svakodnevnim zadacima. Njih najčešće koriste razne gorske službe, policija i spasioci. U civilnoj upotrebi mogu se koristili u predelima koji su zbog meteo uslova "odsečeni od sveta" tako da Scandic često, predstavlja jedinu komunikaciju sa civilizacijom, jer sa lakoćom podnose snežne namete, bočne nagibe i potrebu da ponesu ozbiljnu količinu tereta.
      Za potrebe prevoza tereta ili ljudi, moseli Scandic su ponuđeni i u posebnim transportnim opcijama i sa kukom za vuču tovarnih sanki. Kako doliči radnim kvalitetima Scandica, one su opremljene pogonom i u nazad, a pokreću ih tri motorske opcije od 443, 550 i 600 kubika.
     Dakle, motorne sanke su rekreacija, razonoda, sport
i nužna potreba. Svako neka odabere za sebe ono što mu odgovara.

Tekst: M. Piroški  Časopis NAUTIKA br.3, januar 2003.


Trke - motornih sanki u BiH
     
17.02.2006. Jahorina - Veceras je na Jahorini besplatno nocno skijanje, a sve povodom Red Bull trke u voznji sanki koja pocinje u 18,00h na Poljicama. Takodje, organizirace se i pozdrav Torinu !!! Bice zanimljivo, a ko moze - NA JAHORINU VECERAS!!!  (izvor: www.BHski.ba )
  
     01.03.2006. Vlašić - U organizaciji Snowmobile team-a, u ski centru Vlašič, na stazama pod skakaonicom se održava Snow Cross trka motornih sanki "Vlašić 2006". Detalji i prijave ya učešće na trci preko sajta: http://www.babanovac.net/snowcross.html
   
     20.02.2006. Vlašić -
Na Vlašiću je osnovan prvi klub vozača motornih sanki (scootera) u Bosni i Hercegovini. Klub je dobio ime "SNOWMOBILE TEAM VLAŠIĆ" i trenutno broji 30 članova iz svih krajeva Bosne i Hercegovine, ali i Hrvatske.
     Ovlašteno lice za predstavljanje i zastupanje udruženja je Ćorić Amer. Osnovni ciljevi i zadaci ovog udruženja-kluba su:
     -Očuvanje prirodnih resursa planine Vlašić kao sredine
     -Organiziranje javnih manifestacija,takmičenje (utrke,cross i sl.) na motornim sankama
     -Oraniziranje škola upravljanja motornim sankama
     -Uvođenje reda i sigurnosti na samoj planini Vlašić prilikom upravljanja motornim sankama.
     -Povezivanje sa sličnim udruženjima u BiH i inostranstvu
Sve informacije na: fax +387 30 540 021    e-mail: info@pahuljica.com

 

Balkanski kup 2006 - motornih sanki
     28.01.2006. na Kopaonik Snežnim padinama kopaoničkog Jarma opet su leteli "bombarderi", ali ovog puta to su bile motorne sanke. Na kopaoničkoj ski stazi održan je  kup "Snow races Balkan 2006" u organizaciji beogradskog kluba "S.R.C.E". Desetak takmičara na stazi od 720 metara, osam krugova uz obavezna tri skoka jurilo je titulu najboljeg, a sve je moralo da bude po pravilima evropske Snowmobile asocijacije.
     Super je prošla trka, budući da su bolidi od po 1.000 kubika i 200 konja išli brzinom od 120 km/h - kaže Aleksandar Beljinac, prošlogodišnji pobednik koji jer ovog puta odustao u prvom krugu.
     Ovogodišnji pobednik je Tibor Pinter iz Novog Sada, drugi je Mirko Marković iz "Kristal Jahorine", a treće mesto je pripalo Zoranu Kostiću iz Brzeća.

 

Balkanski kup 2006 - motornih sanki
     "Balkan kup" trke motpornih sanki održavaju se i u ski centrima SCG i BIH.
     28.01.2006. na Kopaoniku
     11.02.2006. na Žabljaku
     25.02.2006. na Jahorini
     Na ovim takmičenjima  očekuje se učešće sportista iy SCG, BIH, Hrvatske, Slovenije, Bugarske i Grčke. Organizator u SCG je Snow - race klub "Srce" na čelu sa godp. Aleksandrom Beljinac koji ističe da su za pobednike obezbeđene primamljive nagrade.
     Prošle godine takmičenje je održano na Goliji.

 

NAZAD