NOSAČ SKIJA
povećava potrošnju goriva!

 

          Prilikom putovanja automobilom do ski centra, skije su uglavnom učvršćene u razne tipove krovnih nosača (gepeka). Zavisno od oblika nosača i položaja pričvršćenih skija, različit je i uticaj na povećanje potrošnje goriva automobila.

 Testirani su različiti modeli nosača skija na automobilu Golf. Ispitivanje je vršeno u aerodinamičkom tunelu uz simulaciju različitih brzina kretanja. 


          Naznačena povaćanja potrošnje goriva u raznim uslovima vožnje, su uz predpostavku da je prosečna potrošnja goriva bez nosača skija 10 litara na 100 Km

1. Tip nosača

Ovo je nosač koji se sastoji od para metalnih prečki  na kojima su gumeni ili plastični hvatači, u koje se rubno ulažu skije u parovima.

          Upoređenjem raznih tipova nosača, vidimo da pvi tip nosača skija sa tankim prečkama i uskim hvatačima skija ima najmanju čeonu površinu i stvara najmanji otpor vazduha. Zbog toga auto sa ovim nosačem ima najmanju "potrošnju" goriva. Ovaj nosač ina i najnižu nabavnu cenu.
          Mežutim ovaj najjeftiniji nosač pruža, na žalost, najslabije osiguranje od krađe. Skije se u najboljem slučaju mogu uvezati čeličnom sajlom i katancem.

2. Tip nosača

Model se sastoji od jednog para posebno profilisanih prečki, na kojima leže skije u kosom položaju, tako se i zatvaraju i učvršćuju pritiskom poluge, a mogu se i zaključati.

 

   

 

 

 

 

3. Tip nosača

Tip nosača skija, koji se sastoji od jednog para metalnih prečki na kojima su hvatači u koje se rubno ulažu skije u parovima, a zatvaraju se polugama koje je moguće i zaključati

          Prečke i poluge koje učvršćuju skije kod drugog i trećeg modela, povećavaju čeone površine nosača, što izaziva veći otpor vazduha i dovodi do potroćnje većih dodatnih količina goriva

 

4. Tip nosača

Tip nosača skija izveden tako da se skije, pojedinačno ili u parovima, ležeći stavljaju između dva para metalnih prečki, koje gumama stežu i zaključavanjem osiguravaju skije.

          Četvrti tip nosača omogućava udobno i jednostavno rukovanje pri učvršćivanju skija, pruža relativno najveću zaštitu od krađe, ali je zato najskuplji, kako po nabavnoj ceni, tako i po tome što uzrokuje najveću dodatnu potrošnju benzina.  

 

Ispitivanje je rađeno i sa skiboxovima ili krovnom kutijama za skije, koje se sve češće mogu videti na krovovima automobila.
Ove pljosnate plastične kutije aerodinamičkog oblika izgladaju na prvi pogled kao optimalno rešenje.

I pored svojih simpatičnih zaobljenih linija, i ovi nosači utiču na povećanje potrošnje goriva.

1 tip: Kutija za 4 para skija
         širine oko 65 cm.
Ova kutija utiče na povećanje potrošnje u proseku za 6,4%

 

2. tip: Kutija za 3 para skija
          širine oko 45 cm.

 

3. tip: Kutija za 1 par skija

          Upoređenjem vidimo da kutije, a naročito manje  za 1 do 3 para skija, pokazuju vrlo umeren uticaj na povećanje potrošnje goriva. Prednost im je i što u ovakve kutije pored skija uvek možemo staviti još dodatnog prtljaga. Takođe nesumljiva prednost im je da su skije dobro osigurane i zaštićene.
          Međutim s druge strane box kutije za skije jako skupe. Kod nas se ne mogu kupiti, a u Nemačkoj koštaju i do 1.000 dem. Takođe ni njihova sopstvena težina (oko 18 Kg ) nije zanemarljiva što dodatno utiče na potrošnju.

          Ispitavanja su pokazala da na dodatno povećanje potrošnje goriva najviše utiče povećanje čeone površine i stvaranja većeg otpora vazduha.
          Kod nosača sa većim čeonim površinama, pri velikim brzinama, na potrošnju više i nema uticaja na koji način i dali su uopšte skije postavljene na nosač.
          Ovo teba da imaju na umu vozači koji sa svojih automobila ne skidaju nosače ni onda kada im oni više nisu potrebni, a kreću na duže puteve i brze vožnje.

 


Pogledajte strane:

 

  • Automobilom na skijanje
    Nekoliko saveta za "poslednju proveru" automobila, pre nego što pričvrstite skije na nosač na krovu i krenete na put ka ski centru.

 


NAZAD