B O B
Bobsleigh

Hrabrost, ludost ili nešto treće?

     Tek vožnja bobom predstavlja veliki izazov. Čak 10 miliona ljubitelja ovog sporta, ako je verovati rezultatima ankete na internet sajtu nemačke bob Federacije, ima želju da bar jednom u društvu najvećih asova protutnji stazom u Lejk Plesidu, Kalgariju, Insbruku, Kortini Dampeco, ili negde drugde... U prošloj sezoni čak 108,7 miliona gledalaca posredstvom malih ekrana pratilo je zbivanja na 17 trka u organizaciji Svetske bob i tobogan Federacije (FIBIT).

     Princ Albert od Monaka, aktivan učesnik Svetskog kupa, dovoljan je poziv gledaocima iz celog sveta da prate zbivanja u ovom sportu. On je ujedno i počasni predsednik Svetske Federacije, organizator i donator mnogih takmičenja, jednostavno zaštitni znak. Federacija broji 56 nacionalnih Saveza iz celog sveta. Jugoslavija je član od 1976. godine, a prosle godine godine u ovu porodicu uvršteni su Hrvatska i Indija.

     Svetski kup startuje u novembru a traje do februara, kada su na programu evropska i svetska prvenstva koja se inače održavaju svake godine. Vodeće nacije u svetu su Nemačka, Švajcarska, a slede Sjedinjene Američke Države, Italija, Letonija, Rusija, Austrija, Francuska, velika Britanija, ...
     Bob se može definisati kao vožnja specijalnim sankama sa kormilom i kočnicom (koja ne sme da se upotrebljava), na posebno konstruisanoj i zaleđenoj stazi, uz učešće dva ili četiri takmičara sa ciljem da se u više trka postigne što veća brzina.

     Kada su osnovna pravila u pitanju, postoje dve discipline: dvosed i četvorosed. I Svetskom kupu voze se dve vožnje u jednom danu, a na Svetskim šampionatima i Olimpijskim igrama četiri u dva dana. U principu, najvažnija je uloga vozača (pilota), koji posle startnog guranja sa dve ručice upravlja bobom. Maksimalne brzine dostižu i do 135 km/h, naročito u trci četvoroseda. Minimalna težina boba dvoseda, uljučujući takmičare (bez dodatnih opterećenja) iznosi 170 kg, dok četvoroseda 210 kg. Maksimalna je 390 KG za dvosed (uključujući takmičare i dodatna opterećenja) i 630 kg za četvorosed. Dužina staze je takože unificirana -  od 1200 do 1300 metara, sa nešto ravnijih poslednjih 100 metara. Maksimalni pad je 12 stepeni zbog sigurnosti takmičara. Radijus zavoja min 18 m. Visina zidova u zavojima 2 do 7 m.

     Startna ravan ne sme biti duža od 50 metara, a na petnaestom metru od rampe obavezna je foto ćelija, od koje počinje računanje vremena. U toj ravni bob dostiže brzinu od 35 Km/h. Guranje je od izuzetnog značaja za konačan rezultat. Izuzimajući kočničara (zaduženog za zaustavljanje boba), kada je u pitanju bob četvorosed, preostala dva člana posade imaju zadatak samo da što bolje zaguraju bob, a služe i kao balast. Zbog toga, traže se pretežno atletičari sa sjajnom eksplozivnošću, a u isto vreme izuzetno snažni i spretni momci prilikom ulaska u bob.

     Prilikom vožnje samo je glava pilota izložena vazduhu. Tokom trke stvara se potisak od 4G, ali on ne sme da traje duže od tri sekunde. U pravilniku stoji i mogućnost potiska od 5G (najduže dve sekunde), ali još nije zabeležen takav slučaj. Tačno su propisane dužine krivina i maksimalni nagibi. Pobednik je ona ekipa koji ima najmanji zbir vremena.

     Za učešće na Svetskim šampionatima i Olimpijskim igrama FIBT je propisao i norme za vozače. Samo onaj pilot koji u poslednja 24 meseca ima pet startova na međunarodnim trkama (Svetski ili Evropa kup), ali na tri različite staze, naravno uz određeni broj osvojenih bodova, može učestvovati na pomenuta dva takmičenja. Po tom osnovu na proteklim Olimpijskim igrama u Solt Lejk Sitiju 2002, učestvovao je i jugoslovenski bob. Posada jugoslovenskog boba-četvoroseda u sastavu RADJENOVIĆ Boris - pilot (na slici), ĐURĐIĆ Dalibor, VUČINIĆ Rašo i RAĐENOVIĆ Vuk osvojila je 25 mesto od 29 plasiranih ekipa. 
 

tekst: Igor Jagličić
magazin: ME
Č



BOB - Detaljnije o sportu i pravilima

Svetski kup startuje u novembru a traje do februara, kada su na programu evropska i svetska prvenstva koja se inače održavaju svake godine. Vodeće nacije u svetu su Nemačka, Švajcarska, a slede Sjedinjene Američke Države, Italija, Letonija, Rusija, Austrija, Francuska, velika Britanija, ...

Bob se može definisati kao vožnja specijalnim sankama sa kormilom i kočnicom (koja ne sme da se upotrebljava), na posebno konstruisanoj i zaleđenoj stazi, uz učešće dva ili četiri takmičara sa ciljem da se u više trka postigne što veća brzina.

Kada su osnovna pravila u pitanju, postoje dve discipline: dvosed i četvorosed. I Svetskom kupu voze se dve vožnje u jednom danu, a na Svetskim šampionatima i Olimpijskim igrama četiri u dva dana. U principu, najvažnija je uloga vozača (pilota), koji posle startnog guranja sa dve ručice upravlja bobom. Maksimalne brzine dostižu i do 135 km/h, naročito u trci četvoroseda. Minimalna težina boba dvoseda, uljučujući takmičare (bez dodatnih opterećenja) iznosi 170 kg, dok četvoroseda 210 kg. Maksimalna je 390 KG za dvosed (uključujući takmičare i dodatna opterećenja) i 630 kg za četvorosed. Dužina staze je takože unificirana - od 1200 do 1300 metara, sa nešto ravnijih poslednjih 100 metara. Maksimalni pad je 12 stepeni zbog sigurnosti takmičara. Radijus zavoja min 18 m. Visina zidova u zavojima 2 do 7 m.

Startna ravan ne sme biti duža od 50 metara, a na petnaestom metru od rampe obavezna je foto ćelija, od koje počinje računanje vremena. U toj ravni bob dostiže brzinu od 35 Km/h. Guranje je od izuzetnog značaja za konačan rezultat. Izuzimajući kočničara (zaduženog za zaustavljanje boba), kada je u pitanju bob četvorosed, preostala dva člana posade imaju zadatak samo da što bolje zaguraju bob, a služe i kao balast. Zbog toga, traže se pretežno atletičari sa sjajnom eksplozivnošću, a u isto vreme izuzetno snažni i spretni momci prilikom ulaska u bob.

Prilikom vožnje samo je glava pilota izložena vazduhu. Tokom trke stvara se potisak od 4G, ali on ne sme da traje duže od tri sekunde. U pravilniku stoji i mogućnost potiska od 5G (najduže dve sekunde), ali još nije zabeležen takav slučaj. Tačno su propisane dužine krivina i maksimalni nagibi. Pobednik je ona ekipa koji ima najmanji zbir vremena.

Za učešće na Svetskim šampionatima i Olimpijskim igrama FIBT je propisao i norme za vozače. Samo onaj pilot koji u poslednja 24 meseca ima pet startova na međunarodnim trkama (Svetski ili Evropa kup), ali na tri različite staze, naravno uz određeni broj osvojenih bodova, može učestvovati na pomenuta dva takmičenja. Po tom osnovu na proteklim Olimpijskim igrama učestvovala je i Bob postava iz Srbije
.

1jeAhonen - na Forumu B92


Bob sport u Srbiji - Verujemo u bolje sutra       Izvor: zurnal.rs
    
04. 01.2011. Vuk Rašenović, pilot srpskog boba četvoroseda prošlog februara je zajedno sa kolegama Igorom Šarčevićem, Milošem Savićem i Slobodanom Matijevićem, preko noći postao ljubimac srpske sportske javnosti. Razlog za ovo je osvajanje 18. mesta na Zimskim olimpijskim igrama i to na stazi u Visleru, koju osim Kanađana izbegavaju svi svetski piloti.
     Tadašnja euforija i velika obećanja o podršci brzo su stavljeni ad – akta, što nije omelo Vuka, njegovog oca i nekadašnjeg reprezentativca SFRJ Borisa Rađenovića, te Slobodana Matijevića da nastave borbu za opstanak srpskog boba.

 
     Detaljnije..

Rezultati BOB tima po sezonama
     U sezoni 2001/2002, u bob ekipi je došlo do smene generacija. Obučeni su kadrovi, učestvovalo se na nekoliko trka i osvojilo dovoljno bodova za učešće na trkama Evropa i Svetskog kupa. Bob ekipu SCG sada predvodi pilot Vuk Radjenovic koji je na tom mestu nasledio svoga oca Borisa.
    Detaljnije o bob ekipi i rezulttima  > > >
Bob staza na Trebeviću uništena
     04.03.2010. Portparolka JP Zimske Olimpijske igre '84 Muamera Šehić rekla je da je staza za bob i sankanje na planini Trebević uništena i van funkcije od 1992. godine.
     "Staza je uništena tokom rata u BiH, a njena obnova zahteva ogromna finansijska sredstva, koje KJP ZOI'84 trenutno nije u mogućnosti da izdvoji", rekla je Šehićeva i dodala da je završen proces deminiranja oko staze, ali da preduzeće ZOI '84 nema sredstava da samostalno izradi novu stazu dugu kilometar i po.
     Šehićeva je kazala da vlasti treba da donesu adekvatne zakone kako bi to preduzeće, sa stranim investitorima koji su zainteresovani za ulaganje u turizam, moglo da uloži sredstva u obnovu i izgradnju staze.
     ZOI '84, prema njenim rečima, i 26 godina posle Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu organizuje turističke rute i manje izlete, kako bi se građani i dalje sećali Trebevića kao olimpijske planine.
  
     Pilot bob reprezentacije Srbije Vuk Rađenović rekao je da bi, ukoliko se renovira staza, selekcija Srbije na njoj rado trenirala.
     „O eventualnom renoviranju staze nemam informacije, kao i ostali informišem se iz medija. Čuo sam da je staza bila dosta brza i komplikovana, što je za bob pilota jako bitno. Kada se naučite na takvoj stazi dobijete dobru 'podlogu', pa na ostale staze idete kao na piknik“, rekao je Rađenović.
      „Naravno da bih išao u Sarajevo i trenirao na toj stazi, imamo dobru saradnju sa bobistima iz Bosne i Hercegovine i ne bi bilo problema“, rekao je on i dodao da njegova ekipa u Vankuveru nije bila u zaostatku za ostalim ekipama jer u Srbiji ne postoji bob staza.
     Bob reprezentacija Srbije u četvorosedu, u sastavu Vuk Rađenović, Igor Šarčević, Slobodan Matijević i Miloš Savić ostvarila je najbolji rezultat nacionalnog tima na Igrama u Vankuveru, osvojivši 18. mesto.


Ovako izgleda sada,
a 1984. ?? Pogledajte snimak sa YouTube-a:
http://www.youtube.com/watch?v=qbPghxSdLAY&feature=related


Međunarodna Bob i Skeleton Federacija
Federation Internationale de Bobsleigh et de Tobogganing (FIBT)

www.bob.org.yu

Jugoslovenski Bob Savez

NAZAD