|
L - A - S kategorizacija skijaša |
U želji da u predstojećem serijalu tekstova uspostavimo logički sled tema, shvatili smo da je nemoguće preskočiti ovaj naslov koji je sam po sebi esencijalan za svaki sledeći, bilo da je u pitanju pravilan izbor ski-opreme, bilo način njenog servisiranja ili način upotrebe. Naime, radi se o veoma važnom odgovoru koji moramo dati sami sebi (ukoliko nemamo stručno lice koje umesto nas to može adekvatno oceniti) a to je: koji je trenutni stepen naše skijaške tehnike i veštine. U ovoj autosistematizaciji, vrlo je bitno biti objektivan i pravilno se svrstati u određenu skijašku kategoriju. Nagrada za iskrenost prema sebi je umnogome lakši, a i jeftiniji put do adekvatne skije, ski-cipele ili sigurnosnog veza, jednostavnije sporazumevanje sa ski-serviserom oko odovarajućeg uglovanja rubnika, izbora maže i sl. a uz to ćemo tačno znati koji je sledeći stepen napredovanja u skijaškoj tehnici kome treba da se posvetimo.Naravno da razvrstavanje skijaša u određene kategorije prema tehnici nije novijeg datuma, neke varijante su se pojavile još 60-tih godina prošlog veka. Međutim, problematično je bilo to što nije postojala univerzalna klasifikacija, već su mnoge nacionalne ski-federacije razvijale svoje kategorizacije i to prvenstveno radi definisanja razreda u ski-školama. Vremenom se klasifikacija svela na 6 kategorija, ali i do 90-tih godina nije bio usaglašen naziv kategorije. Primer za to je preuzet iz priručnika „Sve o skijanju“ Karl Gamme.
|
SAD Španija |
Švajcarska |
Austrija Francuska |
|
Početnici |
A |
1 |
6 |
Hodanje, Spust ravno, Pluženje, Plužni zavoj |
Napredniji |
B |
2 |
5 |
Kosi spust, Zavoj ka bregu, Otklizavanje, Osnovni zavoj |
Srednji |
C |
3 |
4 |
Osnovni prestupni zavoj, Paralelni zavoj ka bregu |
Napredni srednji stepen |
D |
4 |
3 |
Paralelni zavoj (otvoren) |
Napredni |
E |
5 |
2 |
Paralelni zavoj (zatvoren); Brzo vijuganje |
Majstori |
F |
6 |
1 |
Funkcionalni paralelni zavoj, Prestupne tehnike, Dubok sneg |
Tek 90-tih godina, jedna od klasifikacija (koja je postojala i ranije, tokom 80-tih), predložena od strane Ski-saveza Nemačke (DSF) i ski-instituta Austrije (Önorm S4050), postaje šire prihvaćena od ostalih ski-federacija, i što je još važnije, od većine proizvođača opreme.Prema toj podeli, skijaši su razvrstani u 5 grupa sa određenim podgrupama od kojih svaka ima sebi svojstvene karakteristike dostignute tehnike i znanja. Ona izgleda ovako:
L
(learning)A
(advanced)S
(sportive)R
(racer)I
(individualist)Početničko skijanje
Napredno skijanje
Sportsko-rekreativno skijanje
Takmičarsko skijanje
Ski-balet,
Turno skijanje,
AkrobacijeL kategorija:
Karakteristike skijaša ove kategorije su početničko skijanje na blagim uređenim padinama, malom do umerenom brzinom. Zavoji se izvode pluženjem ili pluženjem sa prestupom. Na jačim nagibima terena primetno je nesnalaženje i borba za ostanak u ravnoteži.
Ipak, ova kategorija se uz dobru obuku i nešto truda, relativno brzo prevazilazi.A kategorija: Ima 3 podgrupe A1, A2, A3
A1:
Skijanje sporijim tempom na pretežno blažim (plavim) stazama pretežno umerenom brzinom. Zavoji se izvode u širim lukovima sa nešto otklizavanja repovima skija. Međutim nazire se tendencija paralelnog vođenja skija. Savladan je lik koji se zove „osnovni paralelni zavoj u gruboj formi“A2:
Skijanje tvrđim stazama, još uvek na blažim (plavim) padinama, nešto većom brzinom i povezanijim zavojima. Nagib tela skijaša je tokom zavoja nešto izraženiji (usled nešto veće brzine).A3:
Skijanje na umerenim do srednje teškim uređenim terenima srednjom brzinom. Savladan je lik „široki karving zaokret“, vođenje skija je paralelno a ritam zavoja je duže frekvence, mada usklađen. Ipak skijaš ove kategorije se udobno oseća isključivo u dobrim snežnim uslovima.S kategorija: Takođe ima 3 podgrupe S1, S2, S3
S1:
Skijašu ove kategorije, dostignuta tehnika omogućava skijanje na srednje teškim (crvenim) terenima većom brzinom i povezanim zavojima u bržem ritmu. Savladan je i lik „brzo viluganje“. Skijaš se još uvek udobno oseća pre svega na uređenim podlogama međutim postoji tendencija „skretanja sa staze“ .S2:
Napredak tehnike omogućava skijašu ove kategorije skijanje na strmim (crnim) stazama velikim brzinama i visokim ritmom uz mogućnost menjanja njegove frekvence po želji skijaša. Hupseri (terenske izbočine) i terenski skok više ne predstavljaju poteškoće.S3:
R karegorija:
Tehnika dovedena do perfekcije, svi snežni uslovi uključujući i dubok sneg, svi nagibi, i bilo koja konfiguracija terena skijašu ove kategorije predstavljaju isključivo zadovoljstvo.
Skijaši takmičari, vladanje prestupnim tehnikama, izrazito velike brzine vožnje.I kategorija:
Ukoliko više volite da izvodite skokove ili half-pipe, privlači vas turno skijanje i „Telemark“ tehnika, Vaše mesto je u ovom razredu skijaša.
Nećemo verovatno nikad kupiti i voziti kamion za čiju vožnju je potrebna vozačka dozvola „C“ kategorije ukoliko posedujemo samo „A“ ili „B“. Pa zašto onda kupovati tvrdu i „ljutu“ (a i skupu) skiju za takmičenja ukoliko pripadamo A2 kategoriji skijaša, recimo. Naravno, za tako nešto nisu propisane saobraćajne kazne, ali je nepotrebno i umnogome može usporiti napredovanje tehnike.Poređenja radi, važnost ove kategorizacije možemo posmatrati i na sledeći način:
Ski-Service „CICLODROM“ i dalje stoji otvoren za sva vaša pitanja, sugestije i želje.
Bike & Ski service CICLODROM
Novi Beograd, Bulevar Umetnosti 1,
tel/fax: 011/2146-329
mobil: 063/739-52-40
ciclodrom@hotmail.com
Zimsko radno vreme 10-20h,
svaki dan osim ponedeljkom.U saradnji sa Ski servisom CICLODROM - Novi Beograd, sukcesivno će biti postavljani tekstovi sa Ski tematikom :
CIKLODROM - SKI TEME :1. Podešavanje vezova ( 25.11.2006.)
2. L-A-S kategorizacija skijaša (08.12.2006.)
3. Tehnika karving skijanja (03.01.2007.)
4. Skijaško voskiranje (15.01.2007.)
5. Ski cipela ( 01.11.2006.)
6. Uskoro !