Okeanski osećaj na planini!
Ako želite da osetite ukus bezgraničene slobode, nabavite što pre dasku koja vam fali - onu za snegUŽITAK KOJI OSEĆATE DOK SEČETE KRIVINU samo jednim rubom, adrenalin koji vas preplavljuje dok u vazduhu izvodite neku vratolomiju, privlače vas ovom sportu kao magnet metal.
MALI REČNIK:
Alpin -takmicarski stil voznje
Backside - zaokret s leda
Carving - voznja bez otklizavanja
Freestyle - slobodni stil sa efektima i skokovima
Goofy - polozaj s desnom nogom napred
Regular - polozaj s levom nogom napred
Fakie - voznja unazad
Halfpipe - snezni kanal za izvodenje likovaDaskanje na snegu (kako bismo analogno skijanju, sankanju, klizanju još mogli da nazovemo ovudisciplinu, inače poznatu kao snowboarding), razvilo se iz dvaju sportova: daskanja na vodi (surfing) i na rolerima (skateboarding). Prvi pokušaji sežu mnogo dalje u prošlost nego što verovatno preptostavIjate - čak u osamnaesti vek, kada su najodvažniji medu havajskim surferima izvodili svoj hulu (houla) i na sankama spuštajući se stojećki niz brda. Ovaj sport je unapredio tek Džejk Barton 1975. godine kada je predstavio prvu pravu dasku za sneg. Oduševljenje novom disciplinom munjevito se širilo i tako stiglo i do naših krajeva.
ŠTA MORATE DA ZNATE
Zima, a narošito sneg, najšešće asociraju na sasvim druge sportove. Mnogi, naravno, prvo pomisle na alpsko skijanje i radosti koje one donosi. Medutim, ima i onih kojima zimski sport znači samo jedno - daskanje na snegu, odnosno snoubording. Jer upravo ovaj sport objedinjuje atraktivnost surfovanja i tehničko savršenstvo skejtbordinga. Ali, pre nego što konačno stanete na bord, pročitajte nekoliko osnovnih uputstava.
Kao prvo, treba vam bord za sneg. U osnovi razlikujemo dva tipa bordova za sneg koji u suštini diktiraju vaš stil voženja daske. Daske za sneg "freeride" namenjene su uživanju na snežnim strminama, a daske "freestyle" obično upotrebljavamo za sve ono što često možete da vidite na TV ekranima: skokove, izvođenje likova u snežnim "olucima" (half pipe) i, na kraju, ali ne i manje važno, za demonstriranje najnovije mode. Većina bordova za sneg spada u jedan od ta dva tipa, što je dobro, jer su dizajnirane tako da odgovaraju većini početnika. Za razliku od "freeecarve" bordova i bordova za slalom na snegu, zadnji deo im je savijen isto kao i prednji. Naime, nagore.
Pomoc u kupovini
VRSTE BORDOVA
freestyle, alpin (race), all- round, freeride, freecarve
DUZINA I ŠIRINA BORDA
Dužina se obično bira u zavisnosti od težine vozača, ali generalno, bord mora da seže do brade, odnosno ociju. Fizika kaže da duže daske obezbeđuju bolju stabilnost na pravcu pri većim brzinama, a šire veću stabilnost. Kraće i uže daske omogućavaju brže prenošenje težine sa jednog ruba na drugi, a time i veću okretnost. No, brojni proizvođači već nude manje iskusnim vozačima snouborda i tabele sa razvrstavanjem svojih modela po klasama.
VEZOVI I CIPELE
Prilikom kupovanja borda za sneg moramo odabrati i odgovarajuće cipele i vezove. Odluka, naravno, zavisi od stila vožnje, odnosno od vrste snouborda. Postoje meke cipele koje su obično malo udobnije jer su napravljene od kale iIi od gume, a njihova prianjanje regulišemo zatezanjem veza. Uz njih idu meki vezovi sa kaiševima koji omogućavaju pokretljivost neophodnu za skokove i bravure. Ta kombinacija, naravno,odgovara daskama "freestyle", Ako vas malo više privlači brzina, moraćete da se odlučite za tvrde cipele. One su veoma nalik na skijaške, ali omogućavaju malo bolju regulaciju tvrdoće i nagiba. Uz tvrde cipele idu i tvrdi vezovi, napravljeni od plastike i metala koji dopuštaju samo minimalna pomeranja ali i mnogo bolju kontrolu i vodljivost daske. Svakako, ne smete zaboraviti da izaberete odgovarajuću dasku.A da biste noge pričvrstili za bord, trebaće vam i vezovi. Većina ih je po obliku veoma slična, a čine ih osnovna ploča i kaiševi za zatezanje. Za razliku od vezova koje viđamo na alpskim skijama, ovi vezovi prilikom pada i kotrljanja po snežnim padinama ne omogućavaju da se vi i vaš bard za sneg odvojeno kotrljate, ali, naravno, onda kada to poželite, noge možete da odvojite od daske. Prvenstveno zato da biste na ravnim površinama jednom nogom mogli da se odgurujete. Nešto savršeniji vezovi umesto osnovne ploče imaju šine što znači da cipelu uglavljujete neposredno na bord i time postižete veću sigurnost i kontrolu u krivinama.
Trebaće vam i cipele. "Prave" su one koje kao da su naduvene, izdržljive, u kojima vam noga izgleda neverovatno mala. Napravljene su od različitih materijala: od najkvalitetnijih, koji danas preovlađuju u svetu, pa sve do dobre stare kože. Kad ih kupujete, vodite računa da budu za jedan broj veće od obuće u kojoj ste stigli do radnje.
Ako ste prilikom pribavljanja nove opreme za voznju daske na snegu zaključili da su cene previsoke, reći ćemo vam da to ni iz daleka nije dobar izgovor da se ne okusate u tom sportu. U veCini skijaskih eentara oprema se može iznajmiti (za novac, naravno), a ne smemo zaboraviti ni na mogucnost nabavke ili kupovine polovne opreme. Sigurno ćete naći ono što će odgovarati kako vama tako i vašem novčaniku, i to najpre u specijalizovanim radnjama.
Bez obzira na to kako ste došli do opreme, važan je vaš osnovni položaj na bordu. Većina ljudi jezdi belim padinama sa levom nogom napred, a postoji i šačica onih koji zagovaraju stil "goofy", kada je desna noga napred. Ako na to niste mislili ranije, onda ćete sigurno morati to da uradite u trenutku kad vam na dasku budu stavljali vezove. A kako to da ustanovite? Jednostavno! Zamislite da trčite za nekim koga hoćete da spotaknete. E, sad se zapitajte još samo kojom nogom ćete to uraditi.
Tako, rešili smo još jedan problem. Vreme je da krenemo na sneg. Prvo, cipelu "prednje" noge kaiševima pričvrstite za dasku tako da su prsti okrenuti prema jednom, a peta prema drugom rubu borda. Ako ste na ravnoj površini i želite da se odgurnete, morate to da uradite kao da ste na skejtbordu, odnosno nogom koja nije pričvršćena za dasku. Kada stignete do nizbrdice, pričvrstite i drugu nogu na dasku i blago se odgurnite. Nikada nemojte smetnuti s uma da morate biti licem okrenuti u smeru spusta! Ruke ispružite ispred sebe, težiste spustite malo niže (savijte kolena) i na početku ne budite previse zahtevni. Pre svega, pazite da vam se prednji ili zadnji deo borda ne zabija previše u strminu je upravo to je naječšći uzrok padova.
Bord "uterajte" u krivinu krećući se napred / nazad, odnosno naginjući se prema levom ili desnom rubniku čime kontrolišete i brzinu. Zaustavljanje je veoma slično zaustavljanju na klizaljkama. Sa obe noge zauzmite pravougaoni položaj u odnosu na padinu i klizeći pokušajte da se zaustavite. Bez pada, nadajmo se. Oslobodite zadnji vez i izvucite nogu, odgurajte se do žičare i ponovo napadnite strminu.
Mami vas, zar ne? Ako još nikada niste stali na snoubord a rado biste to učinili, za prvi put je možda najbolje da odete do najbližeg skijaskog terena, da tamo iznajmite opremu i pri tom bez razmišljanja doplatite i za časove. Verujte, iako trošak toga dana možda neće biti mali, napredovaćete mnogo brže i na kraju dana već ćete moći da procenite da li je to sport koji će vas oduševljavati i narednih zima, kao i koja daska bi za vas hila najpogodnija. Dakle, zategnite kaiševe (one na dasci, naravno) i samo napred!
Nikola Karaklajić
MEN'S HEALTH JANUAR 2004 www.burda.co.yu/menshealth
S N O W B O A R A D
osećaj prijatne
panike